Tovább a Vöröstorony-hágóba

Vöröstorony-hágó (Szlovákia) 2009.10.3-4.

Ezt az utat is tavaly nyáron néztem ki. Akkor a Zamkovszky házban aludtunk, és ezután ballagtunk fel a Téry-hez. Még a kilátó pontig is felmásztunk, ahonnan jól látszott a hágón kígyózó hosszú embersor. Ijesztő volt messziről, mintha függőlegesen másztak volna. Azóta motoszkált az agyamban, hogy ezt sima jelzéssel jelölt, de azért egyirányú utat megmásszam. A képeken látszott, nem lesz hiány izgalmakban.

Dél körül parkoltunk Ótátrafüreden (Stary Smokovec, 5€/nap a parkolás, és az egész város fizetős), és úgy döntöttünk,nem gyalogolunk aszfalton, az első 200 métert járművel tesszük meg. A Hrebienok-hoz vezető ügyes kis vasút – két kocsi egy felül rögzített drótkötél pályán, ahol egymás súlya szabályozza a haladást, az egyik lefelé, a másik felfelé megy – nem éppen olcsó mulatság, 12€/2 fő csak fel, viszont pillanatok alatt 1280 m-en van, és minden fél órában indul. Mi innen a szebb utat választottuk, még ha ehhez vissza is kellett ereszkedni egy keveset. Megnéztük a Tarpataki-vízesést, majd visszacsatlakozva a piros jelzésre, a Zamkovszky-ház felé vettük az irányt. Itt egy forralt borral új lendületet vettünk, és egy előbb csak lépcsőszerűen sziklás, de egyenes, és nem túl meredek úton, majd egy igen szívós törmeléklejtő szerpentinen felkaptattunk a Téry-házhoz.

Mivel még csak 4 óra volt, elintéztük a szállást (természetesen tele volt a ház, a nem túl barátságos házigazda előbb visszaparancsolt bennünket a folyosóra a hátizsákokkal, de aztán megenyhült, és a korábban padlón fekvős hely helyett felajánlott kettőnknek egy ágyat a kisebbik szobában), és egy jó zsíros kolbász-vacsora után körülszaglásztunk. A nap ekkorra már elbújt a Középső-gerinc mögé, de a Lomnicra narancsos fényeket rajzolt. Körüljártuk a tavakat, megcsodáltuk a Kis- Tarpataki-völgyet körülvevő monumentális hegyeket, elbámészkodtunk vissza, Poprád irányába. Az eddig sem valami barátságos idő kimondottan karcosra fordult, 3 fok körül lehetett. Mire visszaértünk, a ház is megtelt, szinte minden asztalnál magyar szót hallottunk. Az éjszakáról jót vagy semmit. De hát mi jót mondhatnék egy 3X4 m-es szobáról, ahol egy 3 emeletes ágy legalsó szintjén aludtam másodmagammal, az összes jelenlevőt tekintve hetedmagammal? Valamennyit azért sikerült pihenni.

Nem esett nehezünkre a kora reggeli kelés, 7-kor egyszerű reggelit is kaptunk, így vághattunk neki még az elsők között a hágónak. Tökéletes időjárásra virradt aznap, ragyogott a nap, bár a szél időnként keményen odavágott, összességében hálás voltam a szerencsénknek. Egy mogorva kőömlés megmászása után (a tavalyi húzósabb szakaszokat az idénre megláncozták) máris ott álltunk a beszállásnál. Csak semmi felkészülés: szinte függőleges fal, és a segédlánc. Innen a hágóig végig van biztosítás a hol könnyen, hol taktikusabban mászható falakon, igazából az ügyesebbek biztosan meg tudják csinálni lánc nélkül is, de nekem, különösen a még szokatlan dugig tömött zsákkal a hátamon elkelt a segítség. Azért igyekeztem csak akkor használni a láncot, ha tényleg kellett.

10 körül érkeztünk a nyeregbe, ahol elbámészkodtunk kicsit a mindkét oldalra nyíló félelmetes, mellbevágó panorámán. Roppant büszkék voltunk magunkra, úgyhogy meg is jutalmaztuk magunkat némi szendviccsel és csokival. A túloldal lényegesen könnyebb, vagy 5 méter láncos szikla után már egy meredek lejtőn lehet lefelé haladni, jó kis térdgyilkos út. Fel is szereltük a gumiharisnyákat, én a botot is összeraktam, de fél óra használat után is úgy éreztem, többet akadályoz, mint amennyit segít, így visszarendeztem a zsákra. A Zbojnicka ház 3 km, szép panorámás út vezet hozzá. Itt már csak egy teára álltunk meg, és indultunk is. A sziklalépcsők lefelé tartogattak némi izgalmat, és Nagy-Tarpataki-völgy legalább olyan mesebelien szép, mint a kistestvére, így nagyon kellemesnek bizonyult az ereszkedés. Itt feltűnőbb volt az ősz, több rozsdás folt volt, több piros bogyó törte meg a kövek egyhangúságát.

A 15 órás kocsival (5€/2 fő) mentünk vissza, de aki akarja, innen még rollerozhat is, emlékeim szerint 4€ legurulni Ótátrafüredre.