Tovább a Csóványosra

Királyháza - Csóványos 2009.10.24.Ha már sem a Kis-Fátra, sem a három napos Zemplén nem jött össze a hosszú hétvégére, legalább szombaton túrázzunk kicsit. Legyen mondjuk a Börzsöny, nem baj, ha nem süt a nap, de legalább hideg sincs, és gyönyörű az őszi erdő.

Diósjenőről a Börzsönyi úton balra térve egészen addig érdemes autózni, amíg mindkét oldalon épületek tűnnek fel, és parkolni is lehetséges. Innen több út is indul, mi a zöld kereszten akartunk felnmenni, hogy a Magosfa Tátralátló is útbaessen, de sajna az út eleje annyira sáros volt, hogy inkább mégis a piros csíkon indultunk a Csóványos 938 m magas csúcsa felé. A piros jelzés előbb egy könnyeden emelkedő széles, kissé sáros úton vezet (ahol egy helyes kis foltos szalamandra keresztezte az utunkat), időnként átszelve a patakot, mejd meredeken indul felfelé, és némi mászás után a Nagy- Mána kilátópontjánál, egy szép kis tisztáson bukkan ki. Innen sziklák peremén, a gerinc mentén vezet az út, időnként erősebben, máskor csak lágyan emelkedve halad a csúcs felé.

Meleg volt, a páratartalom pedig elképesztő, a fák törzsén csorgott a víz, meg rajtunk is, ahogy kaptattunk fölfele. Hamarosan a zöld jelzéshez értünk, amivel innen együtt halad a piros. Itt már igen sokan jártak az erdőben, látszott, hogy ez egy igen népszerű út. Nem csoda, tényleg nagyon szép.

A hegytetőre érve gyorsan felmásztam a kilátóba, és bámultam kicsit a felhőket, amik északról szép lassan elfoglalták a hegytetőt. Visszafelé a piros háromszög mellett döntöttünk, mert azon még egyikünk sem járt, és mert útba esik a Pogányvár.

Már az erdőbe lépve meglepetés fogadott. A fák között köd gomolygott, az erdő egyre sűrűbbé vált, kicsit vészjósló volt, de egészen fantasztikus. Először fenyvesek közt,majd újra ritkább erdőben haladtunk, a Pogányvár tetején szépséges göcsörtös fákat találtunk, majd újra keskeny gerincen haladt az út. Egy búbájos rét után nem sokkal szélesebb útra értünk, ami a Rózsás-patak mellett visszavezetett a piros jelre. A párásság egyre nőtt, egy újabb szalamandrát találtunk az úton, majdnem ráléptünk. Majd egy párat. És még néhányat oldalat, az ösvény mellett. Összesen 13-at számoltunk meg. Még sohasem láttam ennyit. Képek: Csóványos