Tovább a Hernád-áttörésbe és a Sólyom-völgybe

Hernád-áttörés, Sólyom-völgy (Szlovák Paradicsom) 2009.08.21.

Egy csomó képet láttam már a Hernád-áttörésről. Mindegyiken vaslépcsők voltak a meredek sziklafalon, a folyó felett. Ezek alapján afféle vad helynek gondoltam ezt a szurdokvölgyet. Nem is tudtam semmi ellenérvet felhozni, mikor a hosszú hétvégén megláttam, hogy egy csapat túrát szervez ide, azonnal csatlakoztam.

Szállásunk a podlesoki kempingben volt. A hely nagyon szép, az árak rendben vannak 2 euro/fő, 2/sátor, 2/autó, csak a vizesblokkot tudnám felejteni.

Már ránézésre is legalább 25 km-nek látszott, amit aznapra terveztünk. Végigmenni Podlesokból a kék jelzésen a Tamásfalvi-kilátóig, onnan a zöldön és sárgán a Sólyom-völgybe (Sokolia dolina), majd a piros úton vissza. A kék út egy kényelmes séta-útvonal, a képek alapján ijesztőbbnek tűnt, mint amilyennek valójában bizonyult. Egyetlen helyen éreztem túlságosan szélesnek a termetemet a beépített vaspallóhoz képest, ott a sziklához hasalva kúsztam tovább. A láncok és lépcsők mindenhol stabilnak látszottak. A meder időnként kiszélesedett, néha a kavicsos ágyban is sétálhattunk. A kilátó viszont, ahova egy rövid, de húzós kaptatót megmászva jutottunk, lélegzetelállító volt. Mintha a semmi szélén állnál, csak a távolban látszanak a harsogó zöld erdők. Itt meg is pihentünk kicsit, ücsörögve a meredély peremén. Alattunk vagy 150 méter. A kíváncsibbak le is hasaltak a sima kövekre, úgy bámészkodtak lefelé.

Az út hasonlóképpen folytatódott, időnként meredek sziklák között, máskor a kiszélesedő mederben vezetve bennünket, immár zöld jelzésen, a Fehér patak (Biely potok) völgyében. Innen tértünk jobbra a Sólyom-völgybe a sárga útra, ami előbb kellemesen, majd egyre mogorvábban kezdett emelkedni, míg egyre komolyabb sziklafalak közé nem ért, ahol elkezdődött az igazi csoda. 572 méterről indultunk, a szurdok 430 métert emelkedik, 2,5 km megtétele után 1002 méteren jövünk ki. Lépcsős- láncos- létrás, igazi szlovákparadicsomi kapaszkodás. A Mellék-vízesés 8 m, a Sziklás-vízesés 3,5 m, a Fátyol-vízesés 75 m, a Felső-vízesés 15,5 m magas. A Fátyol-vízesés 75 méteres magasságát 7 létrán, és pár doronglétrán keresztül lehet leküzdeni. A szurdokból kiérve szusszanhatsz kicsit, de ne hidd, hogy már nem lesz fölfele. Egy kicsit még menetelni kell, ha a piros jelzésen akarsz visszaérni Podlesokba. Térkép: Szlovák Paradicsom Képek: Szlovák Paradicsom