Magyarország szurdokai

Ilona-völgy és Tarjánka szurdok 2011.01.22.A téli Mátra fantasztikus választás, főleg, ha nem akarunk messzire menni. A két szurdok minden időben gyönyörű: havasan-jegesen talán még szebb, mint a napsütéses nyárban. A Tarjánka sajnos gátat szab a kalandozásoknak, a sziklafalak között nem enged tovább, de így is megéri bekíváncsiskodni a mélyére.Képek: Téli Mátra

Holdvilág-árok 2010.02.14.Úgy látszik, havas időben újra a szurdok-feeling lesz a nyerő. Gyönyörűek ilyenkor, mikor csak lágy buckáknak látszanak a kövek, a csobogó víz pedig jégcsapokká fagy. Persze ne legyen túl hosszú az a túra a hidegben, és ne kelljen túl sokat autózni hozzá. A túratársak létra-iszonyát egy könnyed legyintéssel félresöpörve a Holdvilág-árok felé vettük az irányt. Az időjárás is igen kegyesnek bizonyult, ilyen kristálytiszta, napsütéses, szinte meleg napunk nem volt már hónapok óta. Képek: Holdvilág-árok

Burok-völgy 2009.09.27.A Legyek Útja, mondta volt rá az útitársam. Joggal, ennyi aprócska, szemtelen legyet még sehol nem láttam. Nyüzsögtek körülöttünk, még a fejemet is be kellett kötni. Persze nevezhettük volna Csalános Útnak is, mert az ösvény igen gyakran mellig érő csalánoson vezetett át, de tulajdonképpen sem ezt, sem azt nem bántuk különösebben. Szigorúan véve nem is tartozik a szurdokok közé, hiszen „kanyon jellege nem folyóvízi erózió eredménye, hanem hasadásos eredetű. De azért ide írom le ezt a túrát, mert az fogja nagyon szeretni a Burok-völgyet, aki a szurdokokat kedveli. Tovább a Burok-völgybe

Képek itt: Burok-völgy

Tarjánka-szurdok 2009.09.06.Sok jót hallottam már erről a szurdokról, és bár nem voltam túl kipihent, erőt vettem magamon, és nekivágtam egy vasárnap. Túl sok izgalmat nem vártam ettől az úttól, különösen, hogy láttam már Domoszlónál a bejáratát. Pont ez a jó a szurdokokban, hogy nem is gondolnád, milyen hétköznapi helyeken teremtenek vadregényes környezetet. Tovább a Tarjánka-szurdokba Képek itt: Tarjánka-szurdok

Ilona-völgy (Parádfürdő) 2008.09.13.Parád felől érkezve Parádfürdő után, az Erzsébet-szálló mögött jobbra indulő zöld jelzésű úton, a Rákóczi-fa mellett elhaladva tudjuk megközelíteni ezt a szurdokvölgyet. Meglepetésképpen kaptam ezt a túrát is, mint a szülinapi tortát. A pihenőtől a zöld pont mentén haladtunk a vízesésig, fölötte pedig az utat elhagyva benn a patakvölgyben, ami néha nem is volt olyan egyszerű, az új bakancsomat meg is mártottam párszor a vízben. Innen vissztérve a zöld csíkkal jelölt útra, és jobbra fordulva meg lehet kerülni a Marhád csúcsot, de mi inkább átmásztunk rajta a szép kilátás reményében. Nem is kellett csalódnunk. Aki viszont balra fordul, hamarosan eléri a kék jelzést, amin balra haladva nemsoká feltűnik a Tarjánka-szurdok felső bejárata, a forrásnál. Mi ezt sajna most kihagytuk, de tervezem még a jó időben bejárni ezt a jelzéssel ugyan nem jelölt, de az eddig látott képeken nagyon izgalmasnak látszó szurdokvölgyet. Képek: Parád, Ilona-völgy

Ördögárok (Csesznek-Gézaháza) 2008.02.03.Eljött a február, úgyhogy ideje volt útra kelni. Így előszörre persze nem választottunk nagyon távoli célpontot. Csesznek felől indultunk, így elsőként megnéztük a várat. Nemcsak távolról impozáns, közelről is érdekes. A tövében kecskék legeltek, és bár a kos gyanakodva nézegetett bennünket, megúsztuk a közelükben elhaladást felöklelés nélkül. Az út a falut elhagyva az erőben vezet, és többször is majdnem elvesztettük a jelzést, pedig még abban sem voltunk biztosak, hogy melyik jelet kellene követnünk, (a térképünk kb. a középkorból származott). Valahogy mégis elértük a sziklákat, és megtaláltuk a híres betyár- búvóhelyeket is. Gézaháza alatt értünk ki a műútra, ahol egy kedves helybéli azonnal felvette a fáradt stopposokat, és visszarepítette Csesznekre. Képek: Ördögárok (Csesznek-Gézaháza)